07 Spalio, 2025
FTMC STEAM ambasadorių komanda. FTMC nuotrauka

Kai pamokos virsta atradimais: pristatys rinkinius, padedančius keisti požiūrį į mokslą

Kaip gamtos ar tiksliaisiais mokslais sudominti mokinius, kuriems neretai jie yra sunkiai įkandami? Vienas iš kelių – per įvairius eksperimentus ir praktiką. Netrukus mokiniai turės dar daugiau galimybių prie gamtos mokslų prisiliesti praktiškai – Fizinių ir technologijos mokslų centro (FTMC) darbuotojai pristatys sukurtus mokymosi rinkinius.

Šiuo projektu FTMC, prisidėdamas prie STEAM idėjų plėtojimo, siekia ugdyti mokinių gamtamokslines kompetencijas ir supažindinti juos su mokslininkų kasdienybe. Kodėl šis projektas toks svarbus ir ką su rinkiniais bus galima nuveikti, šiandien pasakoja jų kūrėjai.

Geriausias būdas suprasti gamtos mokslus – per praktiką

Kaip atskleidžia projekto „STEAM ugdymo ekosistemos plėtojimas“ dalies, įgyvendinamos FTMC, vadovė dr. Raimonda Bogužaitė, mokinių gamtamokslinis ugdymas kiekvienais metais tik stiprėja. Situaciją gerina ir įgyvendinama „Tūkstantmečio mokyklų“ programa, ir veiklas aktyviai vykdantys STEAM centrai. Vis dėlto, ir toliau reikia stiprinti STEAM ugdymo plėtrą, o FTMC kartu su partneriais įgyvendinamas projektas būtent to ir siekia.

„Mes, kaip mokslininkai, kėlėme klausimą – kaip mokslinė bendruomenė galėtų prisidėti stiprinant gamtos mokslų ugdymą ir skatinant moksleivius rinktis tiksliuosius mokslus. Kadangi mūsų komandoje dirbantys fizikai ir chemikai domisi ugdymo naujovėmis, drauge išsikėlėme tikslą sukurti mobilius mokymosi rinkinius, kuriuos esant reikalui, mokytojai galėtų pasigaminti patys. Tokie rinkiniai galėtų tapti pagalba mokytojui, mokiniams. Visi laboratoriniai darbai, esantys rinkiniuose, bus susiję su bendrojo ugdymo programomis“, – aiškina Raimonda.

(Dr. Raimonda Bogužaitė. FTMC nuotrauka)

Dr. R. Bogužaitė pabrėžia, kad būtina stiprinti gamtos ir tiksliųjų mokslų pažinimą, nes jis padeda geriau suprasti aplinką ir procesus bei pritaikyti žinias problemų sprendimui.

Jai antrina ir kolegė dr. Mažena Mackoit-Sinkevičienė: „Nuolat besikeičiančiame pasaulyje svarbiau nei bet kada, kad jaunimas būtų pasiruošęs įgyti žinių ir įgūdžių, kurie padėtų spręsti problemas, gebėti rinkti ir vertinti informaciją tam, jog priimtų pagrįstus sprendimus.“

Projekto vadovė dr. R. Bogužaitė priduria, kad galimybė prie gamtos ir tiksliųjų mokslų prisiliesti praktiškai dar labiau sustiprina žinių įsisavinimą. O būtent galimybę viską išbandyti patiems suteikia FTMC mokslininkų kuriami mokomieji rinkiniai.

„Mokytis tik iš knygų – sunku. Mūsų nuomone, eksperimentinių užduočių atlikimas, sausą teoriją paverčia gyva – tai gali stipriai padidinti susidomėjimą mokslu“, – teigia dr. R. Bogužaitė.

Tam pritaria ir projekte dirbantis dr. Vincentas Mindaugas Mačiulis: „Kai žmonės procesus patiria praktikuodamiesi, viską geriau atsimena, jiems pasidaro įdomiau. O kai tau įdomu – labiau nori mokytis. Netgi tie mokiniai, kurie vėliau nesirenka gamtos mokslų dalykų, gerai atsimena būtent tas pamokas, kuriose turėjo galimybę atlikti eksperimentus“, – įsitikinęs mokslininkas.

(Dr. Vincentas Mindaugas Mačiulis. FTMC nuotrauka)

Projekto komandoje dirbantis dr. Vytautas Jakštas priduria, kad gilesnis gamtos ir tiksliųjų mokslų pažinimas – aktualus kiekvienam žmogui, o tokie rinkiniai gali pažadinti norą prie jų prisiliesti ir jauname amžiuje.

„Šiuolaikiniai vaikai auga apsupti skaitmeninių technologijų, kurių vystymosi sparta yra neįtikėtina. Ne veltui šiuolaikiniai vaikai dar yra vadinami „skaitmeniniais čiabuviais“. Tačiau skaitmeninių technologijų naudojimas savaime nereiškia, kad mokiniai domisi ir supranta, kaip tos technologijos atsiranda. Dažnai susidomėjimas yra tik paviršutiniškas ir trumpas, nulemtas dažniausiai „sauso“ mokymo mokykloje ar suaugusiųjų užklijuotos fizikos, chemijos mokslų „sunkumo“ etiketės.

Reikėtų užduoti klausimą: ką mes, kaip visuomenė, padarėme, kad vaikai domėtųsi tiksliaisiais ir gamtos mokslais? Mes labai norėtume, kad kuo daugiau mokinių domėtųsi mus supančia aplinka ir kuo dažniau užduotų klausimus: kas tai yra? Kaip sudarytas pasaulis? Kodėl tai veikia? Nė vienas projektas ir nė viena mokiniams skirta veikla nėra panacėja, tačiau mes tikimės, kad mūsų sukurti rinkiniai sužadins smalsumą“, – atskleidžia Vytautas.

(Dr. Vytautas Jakštas. FTMC nuotrauka)

Rinkiniai atspindi bendrojo ugdymo programą

Kiekvienas mokymosi rinkinys yra tarsi prototipas. FTMC komanda kartu su rinkiniais paruoš laboratorinių darbų aprašus, kurie padės ne tik mokytojams ruoštis pamokoms, bet ir mokiniams geriau perprasti eksperimentinių užduočių esmę. Dalis eksperimentų bus prieinami ir vaizdo medžiagos formatu „YouTube“ kanale.

„Rinkoje yra įvairių eksperimentinių rinkinių, tačiau norėjosi paruošti tokius, kurie būtų pritaikyti bendrojo ugdymo programai, tiktų vienos arba dviejų pamokų trukmei, taip siekiant mokytojus paskatinti daugiau dėmesio skirti eksperimentinei veiklai. Rinkiniuose aprašyti eksperimentai – modifikuojami, atsižvelgiant į norimą sudėtingumą“, – sako vienas iš projekto rinkinių kūrėjų dr. Vladislovas Čižas.

(Dr. Vladislovas Čižas. FTMC nuotrauka)

Rinkiniuose – eksperimentai, mokantys gamtos mokslus pritaikyti gyvenime

Iš viso FTMC komanda sukūrė trijų tipų rinkinius, skirtus chemijai, fizikai ir mokslo naujovėms. Projekto rinkinius kūrę mokslininkai atskleidžia, kad tai buvo įdomi ir įkvepianti patirtis, padėjusi savo darbą pamatyti kitomis akimis.

Dr. V. Čižas atskleidžia, kokius eksperimentus galės išbandyti mokiniai: mokslininkai jiems pasirinko lengvai, kasdieniame gyvenime pritaikomas fizikos sritis.

„Fizikos eksperimentais moksleiviai galės pažinti optiką ir elektroniką. Optikos eksperimento metu kursime reguliuojamo židinio nuotolio lęšius, seksime šviesos kelią. Elektronikos užsiėmimų metu mokiniai patys konstruos elektronikos schemą, atrasdami, kaip iš mažų detalių gimsta veikianti visuma. Tai – ne tik bandymai, bet ir pažinimo bei kūrybos džiaugsmas“, – pasakoja specialistas.

Savo ruožtu dr. Vincentas Mindaugas Mačiulis pasakoja, kokios įdomybės vaikų lauks atliekant chemijos rinkiniuose sudėtus eksperimentus.

„Šiems rinkiniams atrinkome eksperimentus, kuriuos atliekant bus supažindinama su įvairiomis chemijos sritimis bei procesais. Mokysimės apie cheminių reakcijų katalizavimą, cheminių medžiagų atpažinimą, polimerų chemiją, elektrochemiją ir galiausiai aptarsime labiausiai nepastebimą kasdieninį chemijos pritaikymą – vandens (telkinių) tyrimus“, – dalijasi mokslininkas.

(Dr. Mažena Mackoit-Sinkevičienė. FTMC nuotrauka)

Laukia išvykos į mokyklas

Mokymosi rinkinius, skirtus 7–10 klasių mokiniams, FTMC komanda kuria jau gerą pusmetį. O visai netrukus – jau šį rudenį – juos pristatys Lietuvos mokyklose. Ugdymo įstaigos, norinčios, kad jas aplankytų FTMC ambasadoriai, galės registruotis ir dalyvauti atrankoje.

„Projekto metu keliausime po įvairias Lietuvos mokyklas, dalinsimės patirtimi, o įkvepiantys FTMC STEAM ambasadoriai padės vaikams suprasti, kad fizika ir chemija – ne tik pamokos, bet ir įrankiai, leidžiantys keisti pasaulį“, – teigia dr. M. Mackoit-Sinkevičienė.

„Susitikimų metu planuojame su mokiniais pasikalbėti apie mokslą, demonstruoti eksperimentus, supažindinti su mokslininko profesija“, – sako dr. R. Bogužaitė.

Tačiau susitikimai su mokiniais mokyklose – dar ne viskas, ką paruošė FTMC komanda. Mokslininkai planuoja ir ekskursijas į FTMC, kur žada vaikams, jaunimui bei jų tėvams pademonstruoti dar įdomesnių eksperimentų, supažindinti su skirtingomis laboratorijomis bei mokslininko profesija.

Nemokamai užregistruoti savo mokyklą galite paspaudę šią nuorodą.

Projektas tęsis iki pat kitų metų balandžio galo. FTMC jį įgyvendina kartu su Lietuvos neformaliojo švietimo agentūra ir kitais partneriais.

Projekto Nr. 10-066-P-0001

Projektas finansuojamas Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo priemonės (EGADP) lėšomis.

Pranešimą parengė Fizinių ir technologijos mokslų centras (FTMC).